Промова про гроші

05/07/2012 § Залишити коментар

Переклад запозичений у користувача живого журналу vityok.

Промова про гроші Франциско д’Анконія з «Атлант розправив плечі». Відома як “Francisco’s Money Speech“. Український переклад за російським виданням.

— Отже, ви вважаєте, що саме гроші — джерело всіх бід і корінь зла? — Запитав Франциско Д’Анконія. — А ви ніколи не думали про те, що є джерелом самих грошей? Як такі, гроші — лише засіб обміну, існування їх неможливе поза виробництвом товарів і людей, які вміють виробляти. Гроші лежать в основі основного принципу: люди, які бажають мати справу один з одним, повинні спілкуватися шляхом обміну, даючи замість однієї цінності іншу. В руках нероб і жебраків, які слізьми вимолюють плоди вашої праці, або бандитів, які відбирають їх силою, гроші втрачають сенс, перестають бути засобом обміну. Гроші можливі завдяки людям, які вміють виробляти. Можливо вони, по-вашому, джерело всіх бід?

Коли ви берете гроші як плату працю, ви робите це з умови, що зможете обміняти їх на результати праці інших людей. Цінністю гроші наповнюють НЕ жебраки або бандити. Цілий океан сліз і вся зброя в світі не зможуть перетворити аркуші паперу у вашому гаманці на хліб, який необхідний вам, щоб жити. Але ці аркуші паперу, які колись підмінили повноцінне золото, — символ довіри, символ вашого права на частину життя людей, що вміють виробляти. Ваш гаманець — це підтвердження того, що навколо вас у цьому світі є люди, які згодні з цим моральним принципом, тому що він лежить в основі грошей. Можливо це, по-вашому, корінь зла?

Ви ніколи не замислювалися, що є джерелом благ? Погляньте на електростанцію і спробуйте уявити, що вона була створена м’язами і кулаками дикунів нездатних мислити. Спробуйте виростити пшеницю без знань, накопичених і переданих вам далекими пращурами, які першими зуміли окультурити злаки! Спробуйте заробити собі на життя, не докладаючи нічого, крім фізичних зусиль, і ви дуже швидко усвідомлюєте, що лише людський розум є джерелом всіх вироблених на землі благ, джерелом всіх багатств.

Але ви стверджуєте, що гроші створені сильними за рахунок слабких? Про яку силі ви говорите? Очевидно, що це не сила кулаків або зброї. Багатство — це результат вміння людини мислити. В іншому випадку виходить, що гроші створені винахідником двигуна за рахунок тих, хто не вміє винаходити. Виходить, що гроші придумані розумним за рахунок дурнів? Тим, хто може, за рахунок тих, хто не може? Тими, хто прагне досягнення мети за рахунок ледарів? Перш ніж гроші можна буде забрати або випросити, вони повинні бути створені працею чесної людини у відповідності з її можливостями. Чесним я називаю того, хто усвідомлює, що не має права споживати понад вироблене.

Товарообмін за допомогою грошей — ось закон честі людей доброї волі. В основі грошей лежить аксіома, що кожна людина — одноосібний і повновладний господар свого розуму, свого тіла і своєї праці. Саме гроші позбавляють силу права оцінювати працю або диктувати на нього ціну, залишаючи місце лише вільним вибором людей, які бажають обмінюватися з вами плодами своєї праці. Саме гроші дозволяють вам отримати в нагороду за свою працю і досягнути результати те, що вони означають для тих, хто їх купує, але ні центом більше. Гроші не визнають інших угод, окрім як обміну без примусу і за взаємною вигодою. Гроші вимагають від вас визнання факту, що люди працюють в ім’я власного блага, але не в ім’я власного страждання, в ім’я придбання, але не в ім’я втрати, визнання факту, що люди не мули, народжені, щоб тягнути тягар власного нещастя, — що ви повинні пропонувати їм блага, а не гною рани, що природними взаємовідносинами серед людей є обмін товарами, а не стражданнями. Гроші вимагають від вас продавати не свою слабкість людської дурості, але свій талант і розум. Гроші дозволяють купувати не гірші з запропонованих вам товарів, а краще з того, що дозволяють ваші кошти. І там, де люди можуть вільно вступати в торгові взаємини, де верховним суддею є розум, а не кулаки, виграє найкращий товар, найкраща організація праці, перемагає людина з найвищим розвитком і раціональністю суджень, там рівень творчої людини перетворюється на рівень його відродження. Це моральний кодекс тих, для кого гроші є засобом і символом життя. Можливо це, по-вашому, джерело всіх бід?

Але самі гроші — лиш засіб. Вони приведуть вас до будь-якої мети, але не замінять вас у керма. Гроші задовольнять ваші прагнення та бажання, але не замінять вам мету і мрію. Гроші — кара для тих, хто намагається перевернути до гори дригом закон причин і наслідків, для тих, хто жадає підмінити розум крадіжкою досягнень.

Гроші не куплять щастя тому, хто сам не знає, чого хоче. Гроші не побудують систему цінностей того, хто боїться знання ціни; вони не вкажуть мети того, хто вибирає свій шлях із заплющеними очима. Гроші не куплять розум дурневі, шану — негідникові, повагу — профану. Якщо ви спробуєте за допомогою грошей оточити себе тими, хто вище і розумніше за вас, щоб знайти престиж, то в кінці кінців станете жертвою тих, хто нижче. Інтелігенти дуже швидко відвернуться від вас, в той час як шахраї і злодії зберуться навколо, спрямовані безстороннім законом причин і наслідків: людина не може бути менше, ніж його гроші, інакше вони його розчавлять. Можливо це, по-вашому, корінь зла?

Успадкувати багатство гідний лише той, хто здатен сам створити його, незалежно від того, починає він з нуля чи ні, і тому не має потреби в багатстві. Гроші служитимуть спадкоємцю, якщо він сильніше їх, в іншому випадку вони його знищать. І ви, побачивши це, кричатимете, що гроші розбестили його. Чи вони? Чи не він сам розбестив свої гроші? Безглуздо заздрити нікчемному спадкоємцю; його багатство — не ваше, і ви не зможете витягнути з нього користі. Безглуздо мріяти або вимагати, щоб його спадщину було розділено з вами, — в реальному світі породження п’ятдесяти паразитів замість одного не зможе повернути життя тому символу, яким був капітал створений генієм. Гроші — жива сила, вони задихаються без коріння. Гроші не служитимуть розуму, негідному їхньої сили. Мабуть, тому ви ненавидите гроші? Гроші — ще й засіб вашого виживання. Вирок, який ви винесете джерелу власної заможності, це вирок вашому життю. Паплюжачи це джерело, ви зраджуєте власному існуванню. Ви отримуєте гроші обманом? Потураючи людським порокам або дурості? Підлабузництвом до дурнів сподіваючись отримати більше, ніж дозволяють ваші справжні здібності? Поступаючись своїми принципами? Виконуючи роботу, яку ненавидите, для тих, кого зневажаєте? Якщо так, ці гроші ніколи не принесуть вам жодної радості. Все, що ви на них купите, обернеться для вас ганьбою, а не досягненням. І тоді ви з жахом закричите, що гроші огидні і порочні. Огидні тому, що не стали джерелом вашої самоповаги. Порочні тому, що дозволили вам насолодитися власною розбещеністю. Можливо тому ви ненавидите гроші?

Гроші завжди залишаться тільки наслідком, вони ніколи не замінять вас як причину. Гроші — продукт моральності, але вони не зроблять вас моральним, не виправлять ваші пороки, не спокутують ваші гріхи. Гроші не дадуть вам того, чого ви не заслуговуєте, — ні в матеріальному світі, ні в духовному. Можливо тому ви ненавидите гроші?

А може ви вважаєте, що не самі гроші, а любов до них — джерело всіх бід і корінь зла? Любити що-небудь значить розуміти і приймати природу цього. Любити гроші означає розуміти і приймати той факт, що саме вони пробуджують у вас кращі сили, прагнення і бажання обміняти свої досягнення на досягнення найкращих з людей. Людина, яка щосили кричить про своє презирство до грошей, але в той же час готова продати душу за п’ять центів, ненавидить гроші. Людина, готова заради них працювати, любить гроші. Сказати вам, як розібратися, звідки у них гроші? Людина, яка проклинає гроші, отримала їх неправдою, людина, яка поважає гроші, заслужила їх.

Тікайте без зупину від будь-якого, хто скаже вам, що гроші — зло. Ці слова — дзвоник прокаженого, брязкіт зброї бандита. Відтоді, як люди живуть на Землі, засобом спілкування для них були гроші, і замінити їх у якості такого засобу може тільки дуло автомата.

Але гроші, якщо ви все-таки зважитеся створювати або зберігати їх, зажадають від вас найвищих здібностей. Ті, в кому немає мужності, гордості й самолюбства, ті, хто не відчуває свого морального права на власні гроші і тому не збирається захищати їх так, як захищають своє життя, ті, хто готовий вибачитись за своє багатство, — всі вони не збережуть свій капітал. Вони — природний корм для незліченних зграй бандитів, які завжди ховаються в тіні десь неподалік і миттєво кидаються вперед за найменшого запаху дохлятини — людини, яка благає пробачення за те, що має багато грошей. Бандити негайно спробують звільнити його від почуття провини — і від життя, якщо він буде з чимось не згоден.

Дуже скоро ви побачите, як вони розплодяться — люди з подвійною мораллю, — ті, хто живе за рахунок сили, але живиться з рук тих, хто живе торгівлею. Бандити не сумніваються, що люди, які вміють виробляти, наповнять їх награбовані гроші цінністю. В моральному суспільстві вони — кримінальники, і закони цього товариства спрямовані на те, щоб захистити вас від них. Але коли суспільство каже «так» бандитизму, кримінальники стають авторитетами моралі, злочинцями по праву, які бачать, що грабувати беззахисних людей абсолютно безпечно, тому що є закон, що роззброює останніх, — тоді гроші перетворюються на месника для тих, хто їх створив. Але видобуток кримінальників стає приманкою для бандитів вищого рівня, які, в свою чергу, спираючись на ту ж мораль, віднімуть у них награбоване. І починаються перегони, але не тих, хто створює найкраще, а тих, хто перевершує інших в жорстокості. Коли насильство є нормою, вбивця легко переможе кишенькового злодія, і суспільство загине в загальній бійні.

Хочете знати, як близько цей день? Зверніть увагу на гроші. Гроші — барометр стану суспільства. Якщо ви бачите, що взаємини в суспільстві здійснюються спираючись не на добровільну згоду сторін, а на примус; якщо ви бачите, що для того, щоб виробляти, потрібно дозвіл тих, хто нічого ніколи не робив; якщо ви бачите, що гроші течуть рікою не до тих, хто створює блага, а до тих, хто має блат; якщо ви бачите, що ті, хто працює, стають з кожним днем біднішими, а здирники і злодії — багатшими, а закони не захищають перших від останніх, але захищають останніх від перших, якщо ви бачите, що чесність і принциповість рівносильні самогубству, а корупція процвітає, — знайте: це суспільство на краю прірви. Гроші — надто благородний посередник, щоб вступати в суперечку з автоматом, щоб укладати угоди з жорстокістю і шахрайством. Саме гроші не дозволять країні існувати, якщо в ній ідея власності змішалася з пограбуванням.

У який би час серед людей не з’являлися руйнівники, вони починали з знищення грошей, оскільки саме гроші є захистом від свавілля, основою моральної стійкості суспільства. Руйнівники першою справою вилучають у населення золото, підміняючи його купою паперу, яка не має об’єктивної цінності. Цим вони знищують вільну систему цінностей і кидають людей у безодню беззаконня, на милість тих, хто вважає себе вправі встановлювати цінності. Золото — це об’єктивна цінність, еквівалент створюваних благ. Паперові гроші — це образ багатства, якого ще немає, вони існують тільки завдяки зброї, спрямованій на тих, від кого вимагають створити в ім’я образу сам предмет. Паперові гроші — це чек, виписаний вам злодіями в законі на рахунок, який їм не належить: на гідність своїх жертв. Але настане день, коли чек повернеться до них зі штампом: рахунок вичерпано!

Якщо ви проголосили джерело свого існування злом, не розраховуйте, що люди залишаться добрими. Не розраховуйте, що вони будуть моральними і погодяться пожертвувати собою, щоб нагодувати тих, хто є аморальним. Не розраховуйте, що вони будуть виробляти, в той час як виробництво карається, а бандитизм винагороджується. Не питайте: «Хто руйнує цей світ» Руйнуєте його Ви.

Ви живете в століття найвищих досягнень людства, у вік самої продуктивної цивілізації за всю її історію, проклинаєте гроші — кровоносну систему цієї цивілізації і при цьому дивуєтеся: «Чому довкола все валиться?» Ви сприймаєте гроші так, як до вас дивилися на них дикуни, і при цьому питаєте: «Чому джунглі підступають до околиць наших міст?» Протягом всієї історії людства гроші залишалися в руках бандитів, таємних або явних, назви їх змінювалися, методи і цілі залишалися незмінними: відняти блага силою і не дозволяти виробникам встати з колін — тримати їх приниженими, ображеними, зганьбленими. Ваше твердження, що гроші — джерело всіх бід, сягає корінням у ті часи, коли багатство створювалося працею рабів, які віками повторювали одні і ті ж рухи, колись вигадані чиїмось розумом. У ті часи, коли виробництво благ управлялось насильством, а багатство купувалося тільки завоюваннями, завойовувати, по суті, було майже нічого. Але незважаючи на століття напівголодного, безправного існування, люди прославляють вікінгів, лицарів, Робінгудів як аристократів меча, аристократів роду, аристократів честі і зневажають виробників, називаючи їх крамарями, ділками, капіталістами. До честі людства, в його історії один-єдиний раз все ж існувала країна грошей, і у мене немає іншої можливості віддати Америці більш високу данину вдячності, ніж сказати: це була країна розуму, справедливості, свободи, творчих і виробничих досягнень. Вперше в історії людський розум і гроші були оголошені недоторканними, тут не залишилося місця для багатства, забраного силою, тут створили умови для накопичення капіталу власною працею, тут не залишилося місця для бандитів і рабів, тут вперше з’явилася людина, дійсно створює блага, найбільший трудівник , найблагородніший тип людини — людина, яка зробила самого себе, — американський капіталіст.

Ви запитаєте, що є найяскравішим досягненням американців? Я вважаю ним те, що люди цієї країни придумали вислів «робити гроші». В жодній мові світу, у жодного народу не було такого словосполучення. Споконвіку люди вважали багатство незмінним — його можна було забрати, успадкувати, випросити, поділити, подарувати. Американці стали першими, хто усвідомив, що багатство має бути створене. Вираз «робити гроші» стало основою нової моралі цієї частини людства.

Але саме за ці слова вироджені культури інших континентів ненавидять Америку. Засвоївши кредо бандитів, ви вважаєте ганебним найбільше досягнення своєї культури; ви ставитесь до ваших національних героїв, американських промисловців, як до грабіжників і негідників, а до ваших чудових заводів — як до продукту грубої праці, праці рабів, підбадьорених батогом, на зразок єгипетських пірамід. Негідник той, хто стверджує, що не бачить різниці між силою долара і силою батога, він має відчути різницю на власній шкурі — і сподіваюся, так і буде.

Поки ви не зрозумієте, що гроші — корінь добра, ви будете руйнувати себе. Коли гроші перестають бути інструментом відносин між людьми, таким інструментом стають самі люди — в руках інших людей.

Кров, батіг, зброя — або долар. Робіть вибір! Іншого не дано! І часу на роздуми майже не лишилось.

Advertisements

Tagged: , ,

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

What’s this?

You are currently reading Промова про гроші at Коментарі.

meta

%d блогерам подобається це: